Målgruppe: 5.-6. klasse (udbydes til forløbet ”Naturfagligt løft”)
Fag: Natur/ teknologi, evt. tværfagligt forløb (N/T, dansk)
Varighed: Ca. 4-5 timer i naturskolen, med efterarbejde på skolen
Udbydes i perioden: Oktober til april.
Aktivitetsbeskrivelsen er under udarbejdelse. Vi laver en minibiobliz med inspiration fra biobliz.dk og samler alt, hvad vi kan. Klassen deles op i grupper, som får hovedansvar for hver sin gruppe af arter. Til sidst opsamles alle resultater i en selvvalgt præsentationsform.
Ide til forberedelse: Diskuter i klassen: hvad er en biobliz? Hvad er en art? Hvad er biodiversitet? Kig på biobliz.dk
Ide til efterbearbejdning: Send resultaterne fra jeres biobliz til fugleognatur.dk, hvad bliver resultaterne brugt til og hvordan har naturen det i Danmark?
Fælles mål som forløbet fokuserer på:
Natur og teknologi (Færdigheds- og vidensmål)
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser/ Eleven har viden om variable i en undersøgelse
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr/ Eleven har viden om karakteristiske naturområder
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser/ Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder
Eksempler på læringsmål:
- eleverne har erfaring med biologiske indsamlings metoder
- eleverne har erfaring med videnskabelige registreringsmetoder
- eleverne kan skelne mellem udvalgte artsgrupper i naturen
- eleverne kan forklare forskel på høj og lav biodiversitet