Målgruppe: 4.-6. klasse
Fag: Madkundskab, Natur/ teknologi,
Varighed: 4-5 timer i naturskolen
Udbydes i perioden: Maj-september
Beskrivelse:
Hvor kommer maden fra, og kan man spise en brændenælde? Vi sanker urter og tilbereder en 3-5 retters menu. Fokus er på indsamling, tilberedning, smag, æstetik og værtsskab.
Forløbet tilbydes også til ”Naturfagligt løft, Vild Mad – Sund Mad”. Her vil fokus være på plantekendskab, indsamling, ”det sunde måltid” og tilberedning.
Ide til forberedelse: Diskuter hvorfor Noma er så berømte og hvad værtsskab er.
Ide til efterbearbejdning: Inviter forældrene på en fin middag på skolen eller lav en lille billede-collage af forløbet på Kildegården.
Faglige mål, som forløbet fokuserer på (madkundskab):
Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen/ Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed
Faglige mål, som forløbet fokuserer på (N/T):
Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser/ Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe
Eleven kan sammensætte et sundt måltid/ Eleven har viden om kost og hygiejne, herunder håndhygiejne
Læringsmål:
- eleverne har erfaring med at genkende og indsamle spiselige urter
- eleverne har erfaring med at tilberede og rense råvarerne
- eleverne har erfaring med at sætte rammen for et indbydende måltid
- eleverne ved, hvordan udvalgte spiselige blomster og urter smager
- eleverne ved, hvor maden kommer fra