Målgruppe: 5.-6. klasse (Naturfagligt løft)
Fag: Natur og teknologi
Varighed: 4 timer
Udbydes hele året.
Beskrivelse:
Med udgangspunkt i Kildegårdens dyr, snakker vi om rækken ”hvirveldyr” (chordater) indenfor dyreriget – os med rygrad. Hvilke ligheder og forskelle er der mellem en ged, en høne og et menneske? Hvordan ser organerne ud og hvad er deres funktion i kroppen. Hvad siger deres fordøjelsessystem om deres fødevalg?
Hvordan ser en høne ud indeni? Vi slagter en og ser efter!
Ide til efterbearbejdning:
Lav en planche af et menneske eller andet hvirveldyr og indtegn og beskriv organerne.
Tips til dagen: Forløbet foregår delvist udendørs, så husk praktisk tøj og gummistøvler.
Faglige mål som forløbet fokuserer på:
Natur-teknologi (Færdighedsmål/ Vidensmål):
Eleven kan beskrive forskelle og ligheder blandt hvirveldyrenes anatomier /eleven har viden om udvalgte hvirveldyrs organer og deres funktioner.
Eksempler på læringsmål:
Eleven kan genkende organerne hos en høne.
Eleven får kendskab til sine egne organers funktioner
Eleven kan undersøge organerne hos en død høne.