Målgruppe: 7.-9. klasse.
Fag: Matematik
Udbydes i perioden: Hele året – også vinter!
Varighed: 2-3 timer. Dette forløb kan bookes til naturfaglig eftermiddag (ca. kl. 13-15.30)
Beskrivelse:
Eleverne afprøver i dette forløb praktisk anvendelse af geometriske begreber til problemløsning og beregninger på objekter omkring Kildegården. Gennem egne undersøgelser i grupper af, hvornår og hvordan forskellige mål og formler kan bruges, bliver eleverne mere fortrolige med geometrien og får en fornemmelse af, hvad den kan bruges til ”ude i virkeligheden”.
Opgaverne tilpasses elevernes alder. Eleverne skal kende til følgende begreber: Beregning af radius (r), diameter (d), omkreds (O), areal (A) og rumfang (V) af forskellige figurer, tallet pi (π).
Tips til dagen: Forløbet foregår primært udendørs, så husk praktisk tøj og fodtøj, der passer til vejret.
Faglige fælles mål, som forløbet fokuserer på:
Matematiske kompetencer:
- Problembehandling: Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
Geometri og måling:
- Eleven kan undersøge sammenhænge mellem længdeforhold, arealforhold og rumfangsforhold
- Eleven kan bestemme mål i figurer ved hjælp af formler og digitale værktøjer / Eleven har viden om formler og digitale værktøjer
- Eleven kan omskrive mellem måleenheder/ Eleven har viden om sammenhænge i enhedssystemet
- Eleven kan bestemme afstande med beregning/ Eleven har viden om metoder til afstandsbestemmelse
Eksempler på læringsmål:
-Eleven kan anvende geometri til praktisk problemløsning.