Bål og kulstofkredsløbet

boiling-waterMålgruppe: 5.-6. klasse (udbydes til forløbet ”Naturfagligt løft”)

Fag: Natur/ teknologi.

Varighed: Ca. 4 timer.

Udbydes i perioden: Hele året.

Beskrivelse:

Denne aktivitet er inspireret af forløbet ”brænd en pind” fra www.skoven-i-skolen.dk. Aktiviteten er under udvikling.

Den første opgave er, først at få en liter vand til at koge. Det kræver samarbejde og god forberedelse, at få det til at lykkes før de andre. Eleverne bliver delt i små hold, og får først et par minutter til at lægge en strategi. Herefter sættes de i gang.

Herefter gennemgår vi kulstofkredsløbet med udgangspunkt i bålet. Hvor kommer brændet fra? Hvad sker der, når vi tænder bål? Hvordan ser røgen ud? Hvad er røg? Hvad er der tilbage på bålstedet bagefter?

Eleverne skal nu lave en opgave i grupper eller enkeltvis ved bålet, – og til sidst griller vi skumfiduser

skumfiduser

Ide til forberedelse:

Denne aktivitet skal helst være en del af et forløb om fotosyntese og respiration.

 Ide til efterbearbejdning:

Arbejde videre med fotosyntese og kulstofkredsløbet.

Færdigheds- og vidensmål:

-Eleven kan med enkle cykliske modeller fortælle om fotosyntese og respiration / Eleven har viden om organismers opbygning og nedbrydning af stof

-Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber / Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber

Læringsmål

  • eleverne har erfaring med at tænde et bål
  • eleverne kan forklare hvordan et bål skal bygges op og hvorfor
  • eleverne har erfaring med hvordan man effektivt koger 1 L vand
  • eleverne kan forklare en simpel model af kulstoffets kredsløb

 

Print Friendly